2011. június 6., hétfő

Tradicionális angol ételek 1. – Eton mess

Pár napja kezdtük árulni ezt a fura nevű desszertet a kávézóban. Elég furcsa összeállítás, és nem nagy bizalommal készítettem el. Aztán megkóstoltam – és azóta nem tudok szabadulni tőle. J Az édesség  naná, hogy  a híres iskoláról kapta a nevét, és állítólag a minden évben szokásos krikett játékok során szolgálták fel az egyetemistáknak, már a múlt század – Ó, anyám, milyen furcsa ezt leírni! – elején is.

Mindössze három összetevője van: friss földieper, szimpla édes krém (ezt kifejtem később...), és a nálunk inkább Karácsony tájékáról ismert habcsók. (Ez utóbbi hangzik a legbizarrabbul.) Az üzletben persze (???) „organic  strawberry”, „whipping cream” és „home made meringue” az alapanyag. (Erről eszembe jut, hogy mennyire próbálom úgy értékelni, hogy minden élethelyzetből tanulok valami hasznosat. Na már most, rohadtul érdekelne, hogy ki tartja hasznosnak, hogy el tudom készíteni  össze tudom keverni az Eton mass-t, vagy hogy vágom a habcsók bájos angol nevét: „meringue J)

A szűkös büdzsével áldott vagy inkább megvert – emigráns azonban bemegy a Tesco-ba, vesz leértékelt apró földiepret, gyári habcsókot és teszkós sima fehér krémet. (Ez olyan, hogy leginkább egy igen magas vajtartalmú tejszínnek felel meg, de valamelyest a tejszínhab és a nagyon gyenge joghurt között van az íze, és édes(kés).) Ahogy én tanultam, két nagyobb fagylaltkanálnyi krémet, egy darab nagyobb habcsókot  és két nagy szem epret kell elkeverni, de csak úgy, hogy nagyobb darabokra törjenek az összetevők. A tetejére pedig egy szamócát tegyünk díszítésnek.

Hogy mennyire sikerült és mennyire finom volt, azt az éppen aktuális elképesztő hasfájásom mutatja. Az egyik angol kolléganőm mondta, hogy az a baj az angol konyhával, hogy olyan nincsen. Nos, hát vannak bizarr és meglepő ételek az angol kulináriában, de az Eton mess nem ezek közé tartozik. Tessék kipróbálni és rászokni, ahogy én tettem, érdemes! 


6 megjegyzés:

  1. én nagy híve vagyok ennek. sok variációja van ám, sokszor töbféle piros bogyós gyümölcsből is készítik. Én úgy készítem, hogy mindenféle epret, málnát, áfonyát pürésítek cukorral, ezt keverem bele a felvert sűrű tejszínbe, erre mehet a darabolt gyümölcs és a nagy darabokra zúzott meringue (nem a szó ismerete annyira a nagy szám, hanem mire az ember megtanulja a helyes hangsúlyozást!:)
    Remélem nem ülsz fel azoknak a sekélyes sztereotípiáknak, miszerint nincsen angol konyha - talán ez a kaja is bebizonyította, hogy igenis van, csak jó helyeken kell keresni.
    Újabb kiruccanásokra pedig szeretettel ajánlon a Banoffee Pie-t vagy a Mississippi Mud Pie-t.

    VálaszTörlés
  2. Ez olyan mint a csokító ezek szerint: ronda és finom :D.

    VálaszTörlés
  3. Hát ez nekem kell!:)
    És széphazánkban hol lehet beszerezni a hozzávalókat?

    VálaszTörlés
  4. @Erika: köszi a tippet, most már kutatni fogom ezeket a finom sütiket, ezekben valóban ínyencek az angolok. Bár most a klasszikus Victoria Sponge-ba szerettem bele. :))) Ám azt továbbra is fenntartom, hogy az angol konyhaművészet messze elmarad a magyartól, vagy mondjuk a koreaitól.
    @Évi: pontosan. :) Nem tudom, mi volt ma, de a vevőink kiettek minket a "fish finger sandwich"-einkből, meg az Eton Mess készletünkből. Ahogy elkészítettem és kiadtam az utóbbit, láttam, hogy milyen pocsékul néz ki, ám az íze isteni volt! :) /Mint később kiderült, a péntek az angoloknál "fish day", ilyenkor általában halat szokás és KELL enni. :) Furcsa hagyományok...
    @mariann: figyu, nekem is az a problémám, hogy ezt a fajta szimpla, enyhén édes fehér krémet nem kapni sehol otthon. A habcsók és az eper még hagyján, de ez a massza... majd körbekérdezek ötletek után. :)

    VálaszTörlés
  5. Double cream kapható a Culinaris-ban, vagy legalábbis beszerzik,de nem csak Bp. a világ, ezért szerintem a görög joghurt ( nem a nagycég által reklámozott gagyi cukros)szintén jó erre a célra, se nem édes,s nem savanyú és jó sűrű!Sparban kapható. Vagy még egy: sima natúr joghurt mosogató felett ruhában lecsepegtetve. :)

    VálaszTörlés
  6. Mennyire igazad van, Kati, hogyan feledhettem el a mascarpone-t, amikor tényleg az a legjobb, és otthon is lehet kapni! :) Joghurttal egyébként biztosan finomabb, könnyebb és egészségesebb az Eton Mess, jövő héten úgy eszem én is. Szép napot Neked!

    VálaszTörlés