2011. augusztus 18., csütörtök

Brit kulinária 1. - A szilva chutney



Most mondhatnám, hogy a chutney igazi brit találmány, de messze nem az... Kajánul jegyzem meg, hogy ez (is) csak átvették másoktól. Vagyis abban, hogy anno gyarmatosították Indiát, csupán egy igazán jó dolog van: az pedig a chutney, mely bizony eredetileg a leigázott nép nagyszerű találmánya a konyhaművészetben.
Ma pedig már markánsan hozzátartozik a tradicionális angol szendvicsekhez, húsokból készült ételekhez. Jaj, én legszívesebben folyamatosan áradoznék a chutney-ról, ami oly csodálatos ízű és mennyei zamatú eledel, de sajna nincsenek rá szavak – EZT igazán MEG KELL KÓSTOLNI! Az én bajom már csak annyi, hogy honnan szerzek chutney-t, ha már nem leszek Albionban – és India csöppet még irreálisabbnak tűnik fel -, ámbár, kit tudja...

Naszóval a chutney egy mártás vagy kence vagy szósz, ahogy tetszik, de hogy milyen keveset mondtam el ezzel, azt majd meglátja az, aki hozzájut. A legfrappánsabb magyarázatot a Terebess-en találtam. Jómagam eléggé elferdült ideának tartottam a gyümölcs és a hagyma bárminemű vegyítését, mártásunknak azonban ez a fortélya. Az angolok - hogy-hogy nem? – az old plum chutney-t sajátították ki leginkább maguknak, és mivel a szilva nem drága és szinte mindenütt elérhető, adok egy tuti tippet: Végy egy foszlós-omlós fehér bagettet, vágd ketté haránt és kend meg sűrű, angol (állati eredetű!) vajjal. Tégy bele 4 szelet vastag, finom cheddar sajtot. Pacsmagold be alaposan szilva-chutney-vel a tetejét, s végül karikázz a tetejére friss finom lilahagymát, jó bőségesen. Jelenleg nem létezik számomra finomabb szendvics a világon...

Egyszóval, chutney-re fel, és vállalkozó kedvűek megpróbálhatják ”home made” előállítani, főleg most, hogy közelg a befőzési szezon otthon. J Íme két frankó kis recept, magyarul és angolul, és aki megpróbálja, készüljön fel arra, hogy mennyei lakomákban lesz része!




7 megjegyzés:

  1. Szerintem nagyon egyszerű ezt otthon elkészíteni, nagy kedvencem a cukkinis-almás verzió. A Goodfood-on is van pár jó recept. ( Milyen vaj van az állati eredetűn kívül?)

    VálaszTörlés
  2. Pontos észrevétel. :) Úgy értem, van egy kis kép - és jelentés zavar a vaj és margarin között. Persze hogy az állati eredetű vajra gondoltam, és még véletlenül sem a növényi eredetű margarinra. Bár utóbbi sokkal egészségesebb, az első lényegesen ízletesebb. Mindenképpen megpróbálok chutney-t készíteni, nagyon megjött hozzá a kedvem! A cukkinis-almás kombó valami isteninek hangzik...

    VálaszTörlés
  3. Akkor ezt ajánlom neked szeretettel, mert már kipróbáltam és nagyon finom.
    http://www.bbcgoodfood.com/recipes/6342/spiced-courgette-chutney

    A mi magyar lecsónk is egy chutney tulajdonképpen, ha a paradicsomot gyümölcsnek vesszük. :)
    ( A vaj vs. margarin témában írtam már a blogomon, vajpárti vagyok. :D )

    VálaszTörlés
  4. Hát ezt én megfőzöm vagy befőzöm vagy nem tudom hogy kell mondani!:)Majd beszámolok az eredményről!:)
    Igen a lecsó is chutney tulajdonképpen!:)Hisz a paradicsom gyümölcs, tortára való gyümölcs!;-)Legalábbis abba a távoli kis kedves országba gyümölcsként fogyasztják (amivel akkor szembesül az ember lánya igazán, amikor elé teszik az édes kis tortaszeletet egy paradicsommal a tetején!:))
    Az én lecsó chutney-m tojással és jóóó sok kolbásszal felturbózva vajon chutney még?:)

    VálaszTörlés
  5. A lecsó, mint "chutney"... :D Ez tetszik! Most vásároltam mangó csatnit, hát, elég tömény, valóban csak vékonyan rákenve a húsokra érdemes fogyasztani, mert nagy mennyiségben igen megfekszi a gyomrot. Kati, a recept nagyon jó, és nem is olyan nehéz! Manna, a tojásos-kolbászos lecsó már más kategória, és Úristen! - de megkóstolnám...! Francba a fogyókúrával, enni KELL és enni JÓ!!! :D

    VálaszTörlés
  6. Ismerős az utolsó állítás.. Sajnos... XD. Ez a chutney jól hangzik :)))

    VálaszTörlés
  7. Ne bánd, Évi. :) Mármint vétek megvonni magunktól a finom étek élvezetét. Én is csak mostanában ismerem ezt be... Igen, most a chutney-hoz nagyon nagy kedvem kerekedett, úgyhogy tényleg megpróbálom hamarosan elkészíteni valamelyik változatát. Hadd legyen egy kis sikerélményem! (mert egyébként az egy fontos boltban kapható mangó csatni nem volt az igazi... :))

    VálaszTörlés